بدون دیدگاه

توان رقابت را به صنعت پوشاک باز می‌گردانیم

«کاری می‌کنیم که توان تولیدکننده ایرانی برای رقابت افزایش یابد». این جمله را س. هاکوپیان، رییس انجمن صنایع پوشاک ایران می‌گوید. صنعت پوشاک ایران هر چند طی سالیان گذشته به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی نتوانسته بود از پتانسیل‌های خود استفاده کند، اما در دو سال گذشته بعد از شکل گرفتن انجمن صنایع پوشاک ایران و اتحاد تولید کنندگان برای غلبه بر مشکلات تحمیلی به این صنعت، تولیدکنندگان پوشاک توانسته اند یکبار دیگر امید را به آینده این صنعت ملی تزریق کنند. البته هنوز واردات بی ضابطه و فضایی که برندهای خارجی برای مانور در بازار ایران دارند، در کنار سیاست‌های غلط بیمه‌ای، مالیاتی و ناهنجاری‌های موجود در شبکه بانکی(به زیان تولید) آسیب‌های جدی به صنعت پوشاک کشور و بسیاری دیگر از صنایع ملی وارد می‌کنند ولی با این وجود تدوین دستورالعمل ساماندهی برندهای خارجی در ایران به همراه اجرایی شدن ایده‌هایی نظیر شهرک پوشاک ایران، روزنه‌های جدی هستند که تولید پوشاک در ایران را به تولید و شکوفایی آن دلگرم کرده است. هاکوپیان، رییس انجمن صنایع پوشاک ایران به عنوان تولیدکننده‌ صاحب نامی که تلاش‌های او در این مدت برای احقاق حق صنعت پوشاک نقش تعیین کننده‌ای در شنیده شدن صدای صنعت پوشاک ایران داشته است نیز این موضوع را تعیین می‌کند. او بر این باور است که صنعت پوشاک را زمین زدند و با تحمیل گره های متعدد به این صنعت همواره سعی کردند که نان تولید پوشاک را از تاریخ توسعه صنعتی کشور پاک کنند اما در چند وقت اخیر دوباره متور صنعت پوشاک روشن شده و کارهای بزرگی صورت گرفته است که می‌تواند زمینه خوبی برای پویایی دوباره این صنعت در سال‌های آینده باشد. او که چند روز پیش با گروهی از تولید کنندگان صنعت پوشاک دیدارداشت، یادآور شد:«به رغم همه تحمیل‌هایی که در حقصنعت پوشاک ایران روا داشته اند اما ما به گونه ای عمل خواهیم کرد که توان تولید کننده ایرانی برای رقابت افزایش یابد.»

این تولید کننده برجسته و صاحب نام تولید پوشاک در ایران متذکر شد:« این اقدام به شکل انفرادی امکان پذیر نیست، انجمن صنایع پوشاک ایران نماد اتحاد تولید کنندگان برای غلبه بر گرفتاری‌های تحمیلی به صنعت پوشاک ایران است. برای همین تولید کنندگان پوشاک کشور باید با جدیت بیشتری به این اتحاد توجه و آن را یاری کنند. همه تولیدکنندگان باید دست به دست هم دهند تا صنعت پوشاک ایران به آنچه صلاحیتش را دارد برسد».

هاکوپیان می گوید:‌«صنعت پوشاک، صنعت پاک و تولیدی همراه با محیط زیست است، برنامه ریزان اقتصادی باید قدر این صنعت را بدانند. در سال‌های گذشته به دلیل بی توجهی به این صنعت به اندازه کافی اقتصاد ملی آسیب دیده است اما اکنون با توجه به شرایطی که کشور دارد و در مسایلی نظیر اشتغال نیاز به یاری و اقدام فوری دارد، صنعت پوشاک به دلیل موقعیتی که دارد شاید تنها صنعتی باشد که بتواند توسعه ملی را از این گرفتاری های نجات دهد».

بنیان گذابرند صاحب‌نام هاکوپیان توضیخ می‌دهد:«به قاچاق باور ندارم. قاچاق را که نیم شود در روز روشن در بزرگترین فروشگاه های این شهر به راختی به فروش گذاشت. اسم این یورش به بازار کشور را باید حکمرانی واردات بی ضابطه گذاشت. باید با واردات بی ضابطه مقابله کرد. خواست رهبر معظم انقلاب هم همین است که واردات بی ضابطه و غیر قانونی جمع شود تا توسعه صنعتی آسیب نبیند و توان ملی پایمال نشود.»

وی ادامه داد: «صنعت پوشاک را تخریب کرده‌اند و خیلی آدم‌ها در آن له شده‌اند. تولیدکنندگان باید با حوصله و درایت برای بازسازی بهینه توان تولید ملی پوشاک تلاش کنند . ما با ویرانه ای مواجه شدیم. صنعت پوشاک را زمین زده اند. ترکیه که در دهه 50 یک نمایندگی چرخ خیاطی نداشت الان میخواهد برای صنعت پوشاک ما آقایی کند».

این سخنان آنقدر تصویر پویایی از صنعت پوشاک ایران ارایه می دهند که تولید کنندگان در جلسه هم اندیشی با رییس انجمن صنایع پوشاک کشور نا گفته های خود را به امید افزایش سرعت ترمیم صنعت پوشاک ایران به وضوح با هاکوپیان در میان می گذارند. دردسرهایی که شهرداری‌ها ، بیمه‌ایها ، مالیاتی‌ها ، بانکی‌ها و … برای تولید پوشاک به وجود آورده‌اند، صدای همه تولید کنندگان را در آورده است. اتفاقی که هاکوپیان در پاسخ به آن به تولید کنندگان می‌گوید اگر همه با هم باشیم و دست به دست هم بدهیم می توانیم برای نسل‌های آینده صنعت با شکوهی به جای بگذاریم.

You might also like
Tags: , , , ,

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست