بدون دیدگاه

ایجاد پُلی میان طراحان مد و فعالان صنعت پوشاک

واقعیت این است که زندگی‌های امروزی چنان با جدیدترین تکنولوژی‌های روز دنیا گره خورده که تصور گذران زندگی بدون تکنولوژی، خیالی واهی است که در ابعاد ذهن هیچ‌کسی نمی‌گنجد. با توجه به گسترش بیش از اندازه تکنولوژی در تمامی زمینه‌های زندگی افراد، سال گذشته عده‌ای از متخصصان حوزه تکنولوژی با همکاری دست‌اندرکاران حوزه مُد پلت‌فرمی با عنوان رویداد کارآفرینی مُد و تکنولوژی برگزار کردند و حالا در آستانه برگزاری دومین نمونه آن هستند.  دومین رویداد مد و تکنولوژی همچون گذشته با هدف گردهم آوردن متخصصان، طراحان و ایده‌پردازان حوزه مد و فشن در نظر دارد با بکارگیری تکنولوزی به توسعه و پیشرفت این صنعت کمک کند. آن‌طور که ایسنا می‌نویسد، مهدی معصومی، برگزارکننده این رویداد کارآفرینی در نشست خبری که با حضور اعضای تیم برگزارکننده و اصحاب رسانه در سالن لاتون هتل اسپیناس برگزار شد، اعلام کرد:«برگزاری این رویداد زمانی به ذهن ما رسید که با موج جدید تکنولوژی در ایران روبه‌رو شدیم، اما این تکنولوژی در حوزه مد و پوشاک تأثیر آنچنانی نداشت و همچنان در این حوزه به‌صورت سنتی پیش می‌رفتیم. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که از تکنولوژی در حوزه مد و پوشاک استفاده کنیم.»

او با بیان این‌که اولین دوره این رویداد سال گذشته برگزار شد، گفت:« در دوره اول، گرافیست‌ها و فعالان حوزه کسب و کار حضور داشتند، ایده‌ها مطرح و از بین آن‌ها انتخاب انجام شد. مدل کسب و کاری را طراحی کردیم که در نهایت، افرادی که در آن حضور داشتند، یک نمونه از محصولات‌شان را به مرحله اجرا رساندند. یکی از مشکلات ما، استفاده نکردن از تکنولوژی جدید در حوزه مد و پوشاک است. همچنین مهمترین مشکل، در بحث فروش وجود دارد. در واقع، این رویداد یا استارت‌آپ‌ها (یک رویداد کارآفرینی آموزشی – تجربی) می‌توانند ایده‌پردازی کنند و در دنیا، بیشتر فروش‌ها از طریق این رویدادها انجام می‌شود. به عبارتی، پل ارتباطی بین تولیدکنندگان و فروشندگان هستند. ما سعی می‌کنیم از این مدل، برای کسب و کار نوپا استفاده کنیم.»

معصومی در پاسخ به این سوال که چرا این رویداد در مکان‌های لوکس برگزار می‌شود؟ گفت:« به‌دلیل حمایت‌هایی که این مجموعه‌ها از ما کرده‌اند، رویداد کارآفرینی مد و تکنولوژی سال گذشته در مجموعه پلادیوم و امسال در هتل اسپیناس پلاس برگزار می‌شود. در واقع، افرادی که از ما حمایت می‌کنند جزو کارآفرین‌های برترند و مشتاق بودند که این رویداد را پوشش دهند. می‌خواهیم این افراد، تجربیات خود را در اختیار دیگران بگذارند. به همین دلیل، در مدت زمانی که این رویداد در حال برگزاری است، از دبیر کارگروه مد و لباس و رئیس اتحادیه صنف پوشاک تهران درخواست کردیم که سخنرانی داشته باشند تا کسانی که می‌خواهند به این حوزه وارد شوند با مشکلات این صنعت آشنا شوند و بدانند چه ایده‌هایی را باید ارائه دهند.»

همچنین ماریو کاندیاش، مدیر هتل اسپیناس پلاس دلایلش برای حمایت از این رویداد را این‌طور عنوان کرد:« این هتل هم به نوعی استارت‌آپ است و مدت زیادی از ساخت آن نمی‌گذرد. در چشم‌انداز پیش رو، ایده‌آل‌های بسیاری را در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم بهترین اتفاقات برای جوانانی که در حوزه مد و پوشاک فعالیت می‌کنند، رخ دهد. من ایرانی نیستم اما از وقتی که به ایران آمده‌ام، احساس خاصی در من شکل گرفته است. در اروپا، رویدادی اتفاق افتاد که مطرح‌کننده آن یک تیم ایرلندی بود؛ اما این طرح به مدت سه سال در کشور پرتغال هم اجرا شد و موسسات و شرکت‌های بسیاری درگیر آن شدند. در واقع هر کسی، یک بهره اقتصادی از این رویداد برد. من به‌دنبال ایده‌های نو، به‌روز و جدید هستم و از آن‌ها استقبال می‌کنم تا از وجه تجاری هم به آن بپردازیم. من آدم فناوری نیستم و شغل و تحصیلاتم در زمینه هتل‌داری بوده است اما در ضمیرم، بحث استارت‌آپ را دارم. این هتل هم سرمایه چند میلیون دلاری داشته و در حال حاضر ۵۰۰ نفر در آن فعالیت می‌کنند. پس ارزش کارآفرینی را بالا می‌برد و می‌توان برای آن، چشم‌اندازهای کوتاه و بلندمدت را متصور شد. ما باید به‌دنبال بهینه‌سازی و تأثیرات اقتصادی باشیم.»

مهیار رومیانی به‌عنوان «مدیر اجرایی خبرگزاری مد و پوشاک» درباره نحوه برگزاری این رویداد کارآفرینی گفت:« در این رویداد، ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر جوان ایده‌پرداز را جمع‌ کردیم و معتقدیم اگر از این دست حمایت‌ها انجام نشود، اتفاقی در این مرز و بوم نمی‌افتد.»

او همچنین در پاسخ به این سوال که این رویداد در مرحله اول چه خروجی‌هایی داشته است؟ گفت:« با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام شد، از محصولات دو تیم که سال گذشته در این رویداد شرکت کرده بودند، رونمایی شد. چند نفر نیز با سرمایه‌گذاری شخصی همچنان مشغول به کار هستند. در واقع از اولین رویداد کارآفرینی مد و تکنولوژی چهار گروه مشغول به کار شده‌اند.»

دانا ماشاءالله‌پور، از اعضای تیم برگزاری این رویداد هم بیان کرد:« استراتژی این برنامه درباره رویدادی است که در حوزه مد برگزار می‌شود. افرادی که در آن حضور پیدا می‌کنند، به مدت ۵۴ ساعت با مربیان، داوران و افرادی که در حوزه مد فعالیت دارند، گفت‌وگو می‌کنند و از تجربیات آن‌ها بهره می‌برند. استارت‌آپ‌ها مدل‌های بیزینسی هستند که در حوزه کسب و کار، فشن و صنعت مد مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این‌که کشور ما یکی از پایه‌گذاران صنعت نساجی بوده، پس می‌توانیم برخی از محصولات‌مان را در خارج از کشور نیز عرضه کنیم و این فرصت باید در اختیار جوانان این حوزه قرار بگیرد تا بتوانند ایده‌های‌شان را با صاحبان کسب و کار مطرح کنند و در نهایت به خروجی مطلوبی منجر شود. این اعتمادسازی از سمت برندها موجب می‌شود جوانان ما در این حوزه به آرزوهای خود نزدیک شوند. این پروژه نتیجه پنج‌ماه کار یک تیم است که قصد آن‌ها با تمام وجود، کمک کردن به صنعت داخلی است. بنابراین تلاش ما این است که این رویداد هرچه با کیفیت‌تر برگزار شود. در واقع ما می‌خواهیم محصولات‌مان را به کشورهای جهان ارائه کنیم و در این زمینه استعدادهای خوبی در ایران داریم، اما این استعدادها باید پرورش یابند و طبق استانداردهای جهانی پیش بروند.»

امیررضا محمدی، یکی دیگر از اعضای این رویداد هم در توضیح MVP و چرایی لزوم استفاده از آن گفت:« MVP نسخه‌ای از یک محصول جدید است که به یک تیم اجازه می‌دهد، اعتبار اطلاعات خود را درباره مشتریان، با کمترین هزینه بسنجد. این استراتژی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است اعضای یک تیم استارت‌آپی تصور کنند که روی معدنی از ایده‌ها نشسته‌اند، اما ساختن یک محصول کاملا عملی، بدون دانستن این‌که آیا آن محصول دقیقا نیاز مشتری است، اتلاف منابع ارزشمند محسوب می‌شود؛ اما MVP به تیم اجازه می‌دهد که بیشترین میزان مطالعه را درباره مشتری انجام دهد. همچنین با استفاده از آن می‌توانند پیش از آن‌که وقت زیادی را صرف کنند، ایده خود را به بوته آزمایش بگذارند. وجود MVP به شناسایی مشتریان کمک می‌کند و این‌که تولیدکنندگان کجا می‌تواند مشتریان خود را پیدا کنند. از طرفی مشتریان چگونه می‌توانند محصولات مورد نظر خود را پیدا کنند و چه مبلغی برای آن بپردازند.»

به گفته او، اولین رویداد کارآفرینی مد و تکنولوژی در سال ۲۰۱۴ در آمریکا، سال ۲۰۱۵ در پاریس و سال ۲۰۱۶ در برزیل برگزار شد. چهارمین دوره آن نیز سال ۱۳۹۵ در ایران و پنجمین دوره آن هم از ۲۵ تا ۲۷ مردادماه در کشور برگزار می‌شود. سعی شده در این دوره، استانداردهای این رویداد به استانداردهای استارت‌آپ ویکندهایی که در سراسر جهان برگزار می‌شوند نزدیک شود.

You might also like

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست