فرشته بهروزی نیک- مدتی است صنعت پوشاک اتفاقات جدیدی را تجربه می‌کند. از چندماه گذشته تا به امروز، هر بار یک رویداد،  خون تازه‌ای در رگ‌های این صنعت جاری کرده است. جدیت در پیگیری دستورالعمل ساماندهی فعالیت برندهای خارجی در بازار پوشاک کشور آغاز روزهای شیرین برای تولید کنندگان این بخش بود و طعم شیرین این اتفاق با  امضای تفاهمنامه ‌پنج‌ جانبه احداث «شهرک صنعتی پوشاک» میان دولت، بخش خصوصی و بخش تعاون،  بیشتر شد. حالا مدتی است فضای بیم و امیدی که  پیش از این بر صنعت پوشاک حاکم بود، جای خود را به تصویری از آینده‌ای روشن داده است.  چرا که  قرار است دو گره اساسی از کلاف پیچیده این صنعت پرسود و پاک در کشور که سال ها دست و پای تولید کنندگان این بخش را بسته بود، باز شود. اول آنکه با اجرای دستورالعمل ساماندهی برندهای خارجی در بازار ایران،  جلوی  رژه  آزار دهنده انواع برندهای خارجی پوشاک مقابل تولید کنندگان داخلی گرفته می‌شود.  در کنار این اتفاق شهرک صنعتی پوشاک به تولید کنندکان داخل این امکان را می‌دهد که توانمندیهای خود را  به دنیا نشان دهند. اکبر رضاییان، عضو هیات موسس انجمن صنایع پوشاک ایران، در باره این شهرک صنعتی که حالا به خانه امن و نقطه شروع روزهای خوب تولید کنندگان پوشاک تبدیل شده است، می‌‌گوید:« گره از کار صنعت پوشاک باز شد.» او معتقد است: سال ها صعت پوشاک در زنجیره تولید خود، از طراحی تا توزیع، دچار بحران بود که با احداث شهرک صنعتی پوشاک این زنجیره بار دیگر ترمیم شده است. ادامه این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:

***

چند ماه پیش بود که خبر احداث شهرک صنعتی پوشاک مثل بمب در فضای تولید سرو صدا کرد. این اتفاق از زوایای مختلفی مورد تقدیر قرار گرفت. علی یزدانی مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی می‌‌گوید صنعت پوشاک ظرفیت ایجاد سالانه یک میلیون شغل  را دارد و این شهرک می تواند موجب تحقق این ظرفیت شود. تولید کنندگان هم  بر این باور هستند  در این شهر می توانند فضایی برای خروج از انزوای چندین ساله خود داشته باشند. نگاه شما به این اتفاق بزرگ صنعتی چیست؟

همانطور که اشاره کردید،  این رویدا یک اتفاق بزرگ و تاریخی در صنعت پوشاک است. باید کمی به عقب بازگردیم به  سال هایی که هر گوشه  این  کلافی از مشکلات بخشی از تولید را فلج کرده بود. به همین دلیل بعد از تشکیل کارگروه راهبردی  پوشاک در سال ۹۲، به این نتیجه رسیدیم که مسائل  و مشکلات این بخش بسیار زیاد است.  چندین سال است که تولید کنندگان پوشاک از جمله تامین مواد اولیه، طراحی، توزیع و برخی مشکلاتی ناشی از اختلافات درونی این صنعت دست و پنجه نرم می کنند. برخی از این مکشلات باور نکردنی است. برای مثال در حالیکه به تلید کننده اجازه واردات  مواد اولیه برای تولید داده نمی شود، در مقابل سیلی از واردات کالاهای خارجی و ارزان  به بازار پوشاک کشور تیشه به ریشه تولید کنندگان می زند. اعتراض هم که می کردیم این  پاسخ  را می شنیدیم:« واردات مواد اولیه گران تمام می شود، جنس وارداتی را می توانیم ارزان تر از قیمت بازار به دست مصرف کننده برسانیم!» جواب ها عجیب تر از خود اتفاق بود؛  یعنی دست و پای تولید را بسته اند توقع دارند  تولید داخل بتواند با مشابه خارجی اش رقابت کند و گله و شکایتی هم نکند.

پس در واقع  فشار این مشکلات بود که  ایده ساخت شهری برای تولید کنندگان پوشاک را به ذهن آورد و عملی کرد؟

در نهایت  به همین منظور ابتدا سند راهبردی را تهیه کردیم و بعد قرار شد چاره ای برای  حل  مشکلات  زنجیره تامین پوشاک بی اندیشیم. همه این اتفاق ها بر اساس  ضرورت های موجود  افتاد. ابتدا لازم بود جلوی حضور بی حساب و کتاب برندهای خارجی گرفته  و در مرحله بعد زمینه برای ابراز توانمدیهای تولید کنندگان فراهم شود. ایده احداث شهرک صنعتی پوشاک هم یکی از دستورالعمل های سند ۲۴ بندی راهبردی  که سال ۹۲  با همکاری و تلاش های اقای هاکوپیان، تهیه کردیم آمده بود.

  چه اتفاقی خوبی در شهرک پوشاک قرار است برای تولید کنندگان بی افتد؟

مهمترین اتفاق تکمیل و بهبود زنجیره تامین  پوشاک است؛ از طراحی تا تولید و توزیع. فضایی فراهم شده تا  طراحان داخلی لباس در کشور که انصافا توانایی های چشمگیری دارند در کنار برترین طراحان ایتالیایی در فضایی به مساحت ۱۰۳ هزار متر در این شهرک صنعتی، به فعالیت بپردازند.  نکته  مهم دیگر در خصوص زنجیره توزیع است که به در این شهر خبری از آن نخواهد بود. در واقع فعالیت در این شهرک صنعتی  از تولید به مصرف خواهد بود .  همچنین که کاستی هایی که در زمینه مرد و طراحی با آن مواجه بودیم هم حل و فصل خواهد شد. چرا که در این شهرک به زودی مدارس مد و طراحی هم تاسیس خواهند شد که   وضعیت صنعت پوشاک را به ایده آل نزدیک خواهد کرد. حالا به خوبی می توانیم درک کنیم که شهرک صنعنت پوشاک گره کور این صنعت را که همان زنجیره معیوب تامین و تولید بود را باز کرد. این اتفاق میمون نهایتا تا دو سال دیگر به سرانجام می رسد د و در این مدت تولید کنندگان ، طراحان و افرادی که در زمینه توزیع و فروش فعالیت می کنند فرصت خواهند داشت شرکای خود را انتخاب کرده و مقدمات  لازم فعالیت خود را در این شهرک صنعتی فراهم کنند. این همان اتفاق خوب است که ما سال ها منتظر آن بوده ایم. اولین است اما اخری نخواهد بود. باید توضیح بدهم احداث این شهرک صنعتی تنها یک دستورالعمل از سند راهبری ۲۴ بندی سند راهبردی پوشاک است، بقیه دستورالعمل ها هم که اجرایی شود شاهد تحولی عظیم در صنعت پوشاک کشور خواهیم بود. هرچند اعتقادمان بر این است باید آهسته و پیوسته  حرکت کنیم. قدم اول را بسیار موفق برداشتیم و ایمان داریم بقیه مسیر را هم با همین استواری و موفقیت طی خواهیم کرد.

جناب رضاییان، همانطور که خودتان هم در ابتدای  بحث  اشاره کردید، سال ها تولید کنندگان داخلی  پوشاک با مشکلاتی دست و پنجه نرم کردند که به نوعی سال ها آنها را در انزوا فرو برده بود. در چنین فضایی قطعا فرصت  پیشرفت و حرکت  از تولید کنندگان داخلی  گرفته شده بود. حالا قرار است  آنها  دو ش به دوش در کنار بهترین های طراحی و پوشاک ایتالیا فعالیت کنند.چطور می خواهیم به ایتالیایی ها ثابت کینم اگر یک سرو گردن از آنها  بالاتر نیستم  دستکم می توانیم هم  گام با آنها حرکت کنیم؟ اصلا می توانیم؟

اولا، تولید کنندگان پوشاک در ایران توامند بودند، هستند و خواهند بود.  ما با همین توامندی بود که توانسیم  آن روز گاری سختی که بر ما گذشت را پشت سر بگذاریم و حالا هم توانسه ایم  چنین اتفاق بزرگی را رقم بزنیم.   این موضوع لازم  است از منظر  دیگری هم برسی شود. ما بازار میلیون مصرفی داریم که بسیاری از تولید کنندگان پوشاک در دنیا تلاش می کنند سهمی در آن داشتته باشم. یادتان باشد در دنیا جدای از تولید بحث صادرات محور بودن هم مطرح است. ما می توانیم بازار خوبی برای صادرات باشیم . خودمان هم تلاش می کنیم بازارهای هدف خود را پیدا کنیم. ما تلاش داریم تا سال ۲۰۲۵  بتوانیم حجم صادرات پوشاک خود را به ۲۰ میلیارد دلار در سال برسانیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *