بدون دیدگاه

قصه‌ها آدم‌ها و پارچه‌های رنگ‌دار

«لباسی که می‌پوشید، بر کسب و کارتان تاثیر دارد.» این گزاره‌ای است که حالا در بسیاری از مجلات مُد و فشن دنیا بارها و بارها تکرار می‌شود و وصله‌ای برای موفقیت آدم‌ها در بازار کار شده است. هر چند هنوز هم بسیاری هستند که قدرت لباس‌ها و رنگ‌ها را جدی نمی‌گیرند و معتقدند مهارت در کار، توانایی و استعداد فاکتورهای موفق‌تری هستند، اما اهالی مُد بدون زیر سوال بردن این سه فاکتور، لباس‌ها، نوع پوشش و رنگی که افراد انتخاب می‌کنند را هم از اصول موفقیت در بازار کسب و کار می‌دانند. علاوه بر این، نتیجه آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که انتخاب هر لباس، یک سری تغییرات روحی و روانی در ذهن افراد ایجاد می‌کند که این خود عاملی برای همان سندیت بخشی به ارتباط پوشاک و موفقیت در بازار کسب و کار است. این روزها هر کسی سعی می‌کند در دنیای کوچک خودش چیدمان بهتری از لباس‌هایی که دارد ارائه کند. مردم این دوره و زمانه می‌دانند برای این‌که در محافل مختلف خوش بدرخشند و حرف‌شان خریدار داشته باشد، باید از قدرت پارچه‌ها و ترکیب‌بندی درست آن‌ها با یکدیگر استفاده کنند. آن‌طور که دیلی‌میل می‌نویسد، لباس‌هایی که آدم‌ها به تن می‌کنند، رفتار، نگرش، شخصیت، خلق و خو، اعتماد به نفس و حتی راه برقراری ارتباط با دیگران و ادبیات صحبت کردن‌شان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این همان چیزی است که امروزه با عنوان «معرفت پوشش» و در واقع به منظور توصیف تاثیری که لباس‌های مختلف از نظر روانی مانند احساسات، ارزیابی خود، نگرش‌ها و تعاملات بین‌فردی روی آدم‌ها می‌گذارد، به کار می‌رود.

حقیقت این است که هر لباسی که به تن آدم‌ها می‌رود، با خودش پیامی دارد که در خلق‌وخو و رفتار فرد تاثیر می‌گذارد. این چیزی است که همه ما هر روز بارها با آن مواجه می‌شویم اما شاید هیچ‌وقت به آن دقت نکرده باشیم. بدون شک همه ما وقتی شلوار جین می‌پوشیم خودمانی‌تر برخورد می‌کنیم و وقتی کالج‌های کلاسیک‌مان را به پا می‌کنیم، موقرانه‌تر قدم بر می‌داریم. مردها با پوشیدن کت و شلوار رسمی‌تر برخورد می‌کنند و وقتی می‌خواهند احساس راحتی را به خودشان و مخاطبان القا کنند، کروات‌ها را باز می‌کنند و به این ترتیب تا حدی راحت‌تر برخورد می‌کنند.

مولی روسوری، خبرنگار دیلی‌میل می‌گوید:« اهالی مُد می‌دانند بعضی لباس‌ها قدرت زیادی دارند، بعضی سرگرم‌کننده هستند، عده‌ای بی‌تفاوت و بعضی دیگر پیام‌های ناراحت کننده با خودشان دارند. کسانی که روان‌شناسی موجود در پس لباس‌ها را می‌دانند، از این خاصیت به نفع خودشان استفاده می‌کنند. این روال تا جایی در به صورت ناخودآگاه در باور آدم‌ها رخنه کرده که حالا دیگر همه‌گیر شده است و تقریبا کسی نیست که از این خاصیت استفاده نکند. برای مثال همه آدم‌ها، در حد وسع خودشان، برای قرارهای مهم کاری لباس‌های قدرتمندشان را می‌پوشند و وقتی می‌خواهند در کسب و کارشان توانا جلوه کنند، خاصیت این لباس‌ها را مد نظر قرار می‌دهند. همین آدم‌ها وقتی نوبت به تفریح می‌رسد، سراغ لباس‌های راحت و سرگرم‌کننده می‌روند و برای شرکت در مراسم عزاداری یا انتقال پیام ناراحتی به دیگران، تیره‌ها را انتخاب می‌کنند. این نشان می‌دهد که همه ما هر روز و هر بار در طول هفته این چالش را با خودمان داریم و بر اساس نقشی که قرار است ایفا کنیم، در مورد لباس‌های مختلف تصمیم می‌گیریم و تجربه پوشش‌های ماهرانه، در نگرش، انتخاب و همچنین رفتارمان تاثیر می‌گذارد. هر چند خیلی‌ها هستند که این اصول اولیه را حالا دیگر از مُد افتاده تلقی می‌کنند و با ساختارشکنی‌ها دوست دارند قدم‌های تازه‌ای در دنیای بی‌انتهای مُد و لباس بردارند که از قضا بد هم نیست، اما ساختارشکنی آن‌ها به معنای زیرسوال بردن این اصول اساسی نیست. این دقیقا همان چیزی است که امروز در شرکت‌های بزرگ تجاری و کسب و کارهای معتبر برای کارمندان از آن استفاده می‌شود. برای مثال مدیران برخی شرکت‌ها از خاصیت لباس‌های رسمی به منظور این‌که ذهن کارمندان خود را برای انجام وظایف مربوط به حوزه کاری‌شان مرتب کنند، برای آن‌ها لباس فُرم در نظر می‌گیرند. همچنین برخی شرکت‌های خارجی روز آخر کاری در هفته یعنی جمعه را با نام «جمعه روزمرگی» تعریف می‌کنند و از کارمندان خود می‌خواهند در این روز با لباس راحتی در محل کار حاضر شوند تا محیط دوستانه‌تر شود و به این ترتیب کارمندان با هم احساس صمیمیت و راحتی داشته باشند. روان‌شناسان می‌گویند اگر شما از آن دسته افرادی هستید که انگیزه کافی برای ورزش ندارید، سعی کنید چند روز در هفته در ساعت‌هایی که می‌توانید لباس ورزشی بپوشید زیرا پوشیدن این لباس‌ها میل به ورزش کردن را در شما افزایش می‌دهد. نتیجه مطالعه‌ای که سال گذشته در کنیا انجام شد، نشان می‌دهد که دانش‌آموزان مدارسی که با یونیفورم در کلاس درس حاضر می‌شوند، بازدهی بهتر و بیشتری در مقایسه با دیگران دارند. سیاستمداران بزرگ برای حضور در مناسبت‌های مهم سیاسی لباس‌هایی می‌پوشند که بیانگر نگرش سیاسی و قدرت آن‌ها باشد، روان‌شناسان به بیماران مبتلا به افسردگی می‌گویند لباس‌هایی با رنگ شاد بپوشند و در نهایت طراحان مُد و لباس به همه آدم‌ها توصیه می‌کنند قدرت رنگ‌ها را در انتخاب لباس‌ دست‌کم نگیرند چرا که بخش زیادی از زندگی روزمره، احساسات و حرفه‌ای‌ بودن‌شان در کار را می‌سازند.

You might also like

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست