حالا دیگر شیوه خرید لباسها هم مثل خیلی چیزهای دیگر در دنیای مدرن امروزی تغییر کرده است. دیگر آن کلیشههای قدیمی که میگفت برای خرید باید ابتدا تمام مغازهها را دید و به همه فروشگاهها سر زد مبادا چیزی از نگاه خریدار جا بماند، اعتباری ندارد. زندگیهای شلوغ امروزی با آدمهایی که گاهی حتی برای سر خاراندن هم فرصت ندارند، کجا میتواند برای خرید یک تکه لباس به تمام فروشگاههای شهر سر بزند. این است که روالی مثل خرید اینترنتی باب میشود و از قضا با وجود تمام مشکلات ممکن و خطاهایی که در مسیر خرید به وجود میآید، باز هم طرفداران خودش را دارد چرا که افرادی که به دنبال خوشپوشی هستند، همیشه میان شلوغیهای زندگیشان راهی برای رسیدن به لباسهای مورد نیازشان پیدا میکنند. آنها حالا دیگر یاد گرفتهاند بدون پرسه زدن طولانی در مغازهها و گذران وقت زیاد، تنها با چند کلیک هوشمندانه به کمد لباسهای خوش رنگ و لعابشان دست پیدا کنند. اما چطور میتوان ریسک خرید اینترنتی را تا حدد ممکن کاهش داد؟ با توجه به اینکه در خرید اینترنتی دیگر اتاق پرویی برای امتحان کردن لباسهای مختلف وجود ندارد، راه صحیحی که کمترین میزان خطا را دارد چیست؟
ملاني ويلکينسون، خبرنگار مد و فشن گاردين ميگويد: «يکي از بزرگترين موانعي که آدمها را از خريد اينترنتي باز ميدارد، ترديد در انتخاب درست است. همه ما عادت کردهايم چيزي را که ميخواهيم بخريم حتما از نزديک ببينيم، لمس کنيم و با بررسي دقيق به اين نتيجه برسيم که ارزش پولي که برايش پرداخت ميکنيم، دارد يا خير. اينکه آدمها تلاش کنند پولشان را براي خريدهاي درست صرف کنند و با انتخابهاي اشتباه، آن را هدر ندهند، خيلي خوب است. مسئله مهم اما اين است که با توجه به شلوغي و درگيري بسيار زياد زندگيهاي امروزي، امکان خريد اينترنتي ميتواند بار زيادي از دوش آدمها بردارد و دستکم، وقت آنها را براي سر زدن به فروشگاههاي مختلف هدر ندهد. واقعيت اين است که بسياري از کالاهايي که ما ساعتها وقت براي خريدشان صرف ميکنيم، ميتوانند فقط با يک کليک هوشمندانه به دستمان برسد؛ کافي است راهکارهاي خريد مطمئنتر را در نظر بگيريم که ريسک خريدمان کاهش پيدا کند. در مورد لباسها يک نکته مهم، سايز آنهاست و نکته ديگر ترکيبشان. هر لباسي که براي فروش در سايتها قرار ميگيرد، يک راهنماي انتخاب سايز دارد. مطمئنترين راه اندازهگيري با متر و انتخاب درست سايز از روي جدولي است که در سايت براي هر برندي قرار داده شده است. با توجه به اينکه قواره لباسها در برندهاي مختلف متفاوت است، اندازهگيري با متر ميتواند ريسک خريد را به صفر برساند. در مورد ترکيب لباس به عکسهاي مُدلي که آن لباس را پوشيده خوب دقت کنيد و ببينيد هر بخش لباس در تن او چطور قرار گرفته است؛ براي مثال، قد شلوار، گشادي بلوز، بلندي پيراهن و… يادتان باشد آنچه ميبينيد ترکيب لباس در تن مُدلي است که استانداردهاي قد و وزنش با شما متفاوت است و شما براساس ميزان ريز و درشتي ابعاد بدنتان در مقايسه با مُدل مربوطه، ميتوانيد بررسيهاي لازم را انجام دهيد که درست تصميم بگيريد. در مورد وسايل خانه، نکته مهم اين است که ابعاد مختلف وسيلهاي را که ميخواهيد بخريد بهخوبي نگاه کنيد و تصوير سهبعدياش را در ذهنتان بسازيد. اگر ميز، کمد، جاکفشي و چيزهايي از اين قبيل ميخريد، اندازهاي را که کنارشان نوشته نگاه کنيد و از روي متر، سايز دقيق را براي محل مورد نظر در خانه يا محل کار خودتان چک کنيد. علاوه بر اين، هميشه يادتان باشد که رنگها در عکاسي تا اندازهاي ممکن است با واقعيت تفاوت داشته باشند؛ بنابراين يک درجه بالا و پايين تفاوت رنگ را در نظر بگيريد. اگر سايتي که از آن خريد ميکنيد، امکان تسويه حساب در محل تحويل کالا دارد، اين گزينه را انتخاب کنيد زيرا اين کار باعث کاهش ميزان نگراني شما ميشود. در نهايت فقط از سايتهاي معتبر خريد کنيد، نظراتي را که ديگران درباره خريد محصولشان نوشتهاند، بخوانيد و تجربياتتان را با دوستان خود به اشتراک بگذاريد. اگر تازهکار هستيد و تا به حال خريد اينترنتي انجام ندادهايد، سعي کنيد در صورت امکان اولين بار همراه يکي از دوستانتان که در اين زمينه تجربه دارد خريد کنيد؛ توصيههاي او درباره بايدها و نبايدهاي انتخاب درست، ديد شما را نسبت به موضوع تغيير ميدهد و کمک ميکند تجربه شيريني بهدست بياوريد.»