بدون دیدگاه

چوب قاچاق، لای چرخ تولید ملی

سال‌هاست داد تولیدکنندگان پوشاک از بیداد قاچاق در آمده است. هرجا محفلی با حضور تولید کنندگان پوشاک تشکیل شود، گلایه‌‌های بی‌امان از بی توجهی دولت‌ها  به تاخت‌و‌تاز باندهای قاچاق پوشاک درکشور به اصلی‌ترین محور صحبت‌ها تبدیل می‌شود. قرار است آنقدر گلایه‌ کنند تا کسی صدایشان را بشنود. حرف و حدیث‌ها در این باره زیاد است. حالا موضوع فقط این نیست که به گفته محمد شریعتمداری، وزیر صنعت  معدن و تجارت،  آمار  سالانه قاچاق پوشاک بیش از دو میلیارد و 500 میلیون دلار است یا اینکه به باور گلناز نصراللهی،  مدیر کل سابق نساجی  وزارت صنعت، معدن و تجارت،  این آمار همان یک میلیارد دلار است و  نباید در این باره بزرگ نمایی صورت گیرد؛ در واقع مساله اصلی ذات  پلید این اتقاق است. به بیان راحت‌تر،  وقتی  مشاهده می‌شود  قاچاق پوشاک صدها واحد تولیدی این صنعت را در کشور به ورطه تعطیلی کشانده و بسیاری از تولید کنند‌گان را خانه نشین کرده است، دیگر  بالا و پایین شدن  چالش اصلی  نیست.
همانگونه که س. هاکوپیان، رئیس انجمن صنایع پوشاک ایران  به صراحت در  همایش «حمایت از تولید داخلی پوشاک و چالش‌های نظام توزیع» که سیزدهم شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی برگزار شد، گفت: « برخی می‌گویند نباید در  موضوع قاچاق بزرگ نمایی شود، اما به باور من  مهم کم یا زیاد بودن قاچاق نیست،  مساله اصلی این است که قاچاق وجود دارد. باید فکری به حال این اتفاق کرد.»
به گزارش« سایت انجمن صنایع پوشاک ایران»، هاکوپیان در ادامه صحبت‌های خود به ریشه‌های به وجود آورنده باندهای قاچاق پوشاک در کشور اشاره کرد و اینطور توضیح داد: «در مدت دو سالی که از مان تهیه دستورالعمل ساماندهی حضور برندهای خارجی پوشاک می‌گذرد و از شهریور ماه سال گذشته  این دستورالعمل به صراحت به اصناف ابلاغ  شد . اما در این باره کم لطفی شده است.» او معتقد است: « باید توجه داشت که همه مشکلات تنها با وجود یک دستورالعمل  و باید در سطح دولت نیز  ضمانت  اجرایی  آن وجود داشته باشد. »  او همچنین یادآور شد: « در جلساتی که با آقای نعمت زاده داشتیم من به ایشان گفتم که مشکل ما در وزارت‌خانه است. بنابر این خود آقای  وزیر مشکل را می‌دانستند.  به تازگی هم در جلسه سازمان برنامه‌و‌بودجه تاکید کردم تا زمانیکه  باندهای قاچاق جمع نشود؛ مادامی که  برندهای خارجی بی حساب و کتاب در بازار پوشاک  کشور تاخت و تاز می‌کنند و این برندها با تخفیف‌های 50 تا 70 درصدی عرضه را برای حضور تولیدات داخلی تنگ کرده‌اند،  هیچ دستورالعملی در این بخش به سرانجام نخواهد رسید. معتقد هستم باید به ریشه مشکلات خشکانده شود نه آنکه صورت مساله پاک شود. »
هاکوپیان همچنین تصریح کرد: « چرا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تاکنون درباره تخفیف‌های مشکوک برندهای خارجی اقدامی نکرده است؟  در همه محافل صحبت از  برند سازی می‌کنیم اما شاید  متوجه نیستیم که این باندهای قاچاق  در برخی مواقع با حماینت‌های خواسته و ناخواسته از سوی برخی مدیران دولتی است که امکان حیات در بازار ایران را پیدا کرده‌اند، حداقل از دو دهه پیش به این طرف این اتفاق افتاده است.
واردکنندگان پوشاک از قوانین کشور پیروی کنند
در ادامه این همایش، رئیس هیات مدیره شرکت توسعه صادرات و فروش پوشاک  هم گفت: « مشکل صنعت پوشاک کشور بازار فروش است، در این صنعت سلیقه مصرف کننده تغییر کرده است و حق انتخاب دارد. »  مجید افتخاری در ادامه در خصوص تاثیر واردات پوشاک بر صنعت داخلی کشور تاکید کرد: « ما چندان با موضوع واردات مخالف نیستیم، معتقدیم  واردات پوشاک می تواند باعث پویایی بازار شود، به شرطی که طبق قوانین کشور باشد و پوشاک به شکل قاچاق وارد کشور نشود. »  افتخاری یادآوری کرد:« رهبر معظم انقلاب فرمودند واردات کالایی که در داخل تولید می شود حرام شرعی است و در واقع این یک فتوای شرعی است که باید به آن عمل شود.»  او تصریح کرد:« متاسفانه برای برخورد با کالای قاچاق برخی فقط شعار می دهند و پویش راه می اندازند اما در عمل هیچ برخوردی نمی کنند.»

رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در این همایش گفت: «قاچاق پوشاک و هر کالای دیگر حتی سنگ قبر جنایت است و باید مسئولان و دست اندرکاران با آن برخورد کنند.»  «مهرداد زکی پور» افزود:« سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت گویای این است که وی به وضعیت فلاکت بار پوشاک در مقابل عوامل بیگانه اشراف داشته و راهکار مناسبی دارد و امیدواریم چراغ مبارزه با قاچاق روشن شود. » وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین امضای تفاهمنامه توسعه اشتغال روستایی اعلام کرد:« به راحتی بازار پوشاک را واگذار کردیم و ١٢ میلیارد دلار پوشاک از مبادی قانونی وارد می شود اما حقوق گمرکی نمی پردازد.»
زکی پور ادامه داد: «همانطور که در ابعاد بسیار گسترده در کشور با تروریسم مقابله می شود انتظار داریم به همان وسعت با قاچاقچیان نیز برخورد شود و این وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصناف، سازمان توسعه و تجارت، تعزیرات و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است.»  او تصریح کرد: «ورود پوشاک قاچاق، کارگر متخصص ایرانی را بیکار و صنعت کشور را ناکارآمد کرده و در مقابل باعث تقویت صنعت کشورهای دیگر همچون چین و ترکیه شده است. » رئیس اتحادیه تولید و صادرات پوشاک تنها راه حمایت از تولید داخل را تقویت آن، تبدیل آمار رسمی واردات پوشاک به 2 میلیارد و 700 میلیون دلار و مقایسه میزان واردات کالای تولیدی با قاچاق کالا عنوان کرد. »
مشکلات فرادستی صنعت پوشاک و نیاز به همکاری تیم اقتصادی
مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: صنعت نساجی و پوشاک نسبت به صنایع دیگر به سرمایه گذاری اندکی نیاز دارد، در حالی که ایجاد اشتغال در این صنعت بالاست.  «افسانه محرابی» افزود: « براساس گزارش‌های بین المللی در سال 2016 صادرات صنایع پوشاک در جهان 800 میلیارد دلار بود که 6.5 درصد از صادرات کالاهای صنعتی دنیا را شامل می شد و ایران با بازار مصرفی 1200 میلیارد دلاری و با 79 میلیون جمعیت یکی از بازارهای مهم مصرفی در جهان است.»  محرابی با اشاره به وجود آمارهای مختلف در بخش قاچاق پوشاک اظهار داشت: «حداکثر آمار قاچاق پوشاک 2 میلیارد و 700 میلیون دلار است و نباید روی اعداد و ارقام قاچاق تمرکز کنیم؛ بلکه بحث اصلی باید از بین بردن قاچاق و حمایت کردن از تولید باشد و این، فقط با کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت کالاها میسر است. »  مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: باید در صنعت پوشاک و نساجی به سمت صنعت دانش بنیان حرکت کنیم و تولید رقابت پذیر در سطح بین المللی داشته باشیم.  او ادامه داد:« دولت برای حمایت از صنعت نساجی و پوشاک اقدامات مناسبی همچون بازسازی و نوسازی صنعت، توانمندسازی ظرفیت های بومی، برندسازی، شناسنامه دار کردن و جذب سرمایه گذاری خارجی، مدیریت نظام تعرفه ای و تخصیص شناسه کالا اعم از وارداتی و تولید داخلی انجام داد اما باید توجه داشته باشیم حل برخی مشکلات فرادستی است و به همکاری تیم اقتصادی نیاز دارد. »
دستورالعمل واردات پوشاک به اصلاح نیاز دارد
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع نساجی و پوشاک نیز یکی از اقدام های دولت یازدهم برای حمایت از صنعت پوشاک را دستورالعمل واردات پوشاک عنوان کرد و گفت: «از 2 سال پیش تدوین راهبرد پوشاک با سه سرفصل سوق دادن کالاهای نساجی به سمت واردات رسمی، اقدام فرهنگی برای معرفی کیفیت و تقویت تولید داخل آغاز و در شهریورماه 1395 ابلاغ شد. »
«گلنار نصرالهی» یادآوری کرد این دستورالعمل به دلیل مشکلاتی که داشت هنوز اجرایی نشده است و افزود: «زمزمه هایی مبنی بر حذف این دستورالعمل در وزارت جدید صنعت، معدن و تجارت شنیده می شود که باید بگویم درست نیست و نظر وزیر صنعت این است که بازار داخلی را به دست خارجی ها ندهیم. »  به گفته او، این دستورالعمل به اصلاحاتی نیاز دارد.  این مسوول یادآوری کرد:« از اواخر پارسال با هدف ساماندهی واردات پوشاک از مبادی داخلی، 21 واحد صدور گواهی فعالیت را تقاضای کرده اند که تاکنون برای 14 واحد خارجی گواهی صادر شده که چهار واحد متعلق به کشورهای اروپایی است و امیدواریم تا یک ماه آینده بقیه شرکت های نیز گواهی فعالیت دریافت کنند. »
دست از خودتحریمی برداریم

رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: حمایت از تولید داخل از برنامه های مجلس و دولت است که سعی کردیم در برنامه ششم توسعه به این مهم توجه کنیم اما یکی از معضلات بخش تولید، خودتحریمی است.  «شهباز حسن پور» ادامه داد: در شهر کوچک ما بازاریابان خارجی فعالند اما تاکنون هیچکدام از واحدهای تولیدی کشور حتی یک بار به این شهر نیامده اند و متاسفانه تولیدکنندگان ما حاضر نیستند به نسبت بازارهای هدف همراهی داشته باشند و اقدام کنند.  «برخی تولیدکنندگان، مجلس را در تصویب بعضی لایحه ها مقصر می دانند، در حالی که آنها می توانند و باید پیش و هنگام تصویب لایحه ها در مجلس حاضر شوند و مشکلات خود را بیان کنند.»  نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: دولت و مجلس آماده حمایت از تولید کننده است و مقرر شده است رایزن های اقتصادی باتجربه ای از بخش خصوصی همراه سفیران ایران در کشورهای مختلف حضور داشته باشند.

You might also like
Tags: , , , ,

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست