بدون دیدگاه

حمایت از تولید داخل پیش ‌نیاز توسعه صنعتی

 

عزیز اکبریان-رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس

 توسعه صنعتی و حمایت از تولید داخلی از جمله موضوعاتی است که در سال‌های اخیر به کرات در محافل کار‌شناسی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته، اما هنوز نتایج آن مجالی برای تحقق در واقعیت تولید پیدا نکرده است. نکته اینجاست توسعه صنعتی و حمایت از تولید  ملی  بعد از گذشت  سال‌ها همچنان در مرحله آزمون و خطا قرار دارد به نظر می‌رسد دولت‌‌ها در مسیر حمایت از صنایع کشور دچار انحراف شده‌اند؛ ذکر چند نکته در این باره ضروری به نظر می‌رسد:

نکته اول- همزمان با حمایت از تولید ملی باید از حقوق مصرف کننده هم حمایت شود. بدیهی است رقابت‌پذیری و استفاده از فرصت‌ها برای ورود به عرصه‌های رقابتی بین‌المللی بهترین شیوه است که می‌توان مردم را به مصرف کالای  تولید شده در داخل ترغیب کرد. از سوی دیگر این بحث جدی هم مطرح است تا زمانیکه از تولیدات داخلی حمایت نشود، امکان توسعه صنعتی و تولیدی در داخل به‌وجود نخواهد آمد و در پی آن مصرف داخلی کاملا وابسته به خارج می‌شود. با این وجود، تجربه سال‌های گذشته نشان داده است سیاست‌گذاران صنعتی هنوز به هیچ راهکاری برای رسیدن به این دو هدف نرسیده‌اند، این در حالیست که با یک نگاه خوشبیانه باید گفت همه دولت‌ها برای به نتیجه رساندن این دو مقوله مهم، یعنی توسعه صنعتی و حمایت از تولید ملی تمایل داشته‌اند.

نکته دوم- بر اساس تجربه موفق کشورهای توسعه یافته، صنایعی باید در الویت توجه سیاست‌گذاران صنعتی قرار گیرند که داری چند ویژگی اساسی دارند، با کمترین سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت بیشترین بازده را داشته باشند، صنایعی که سودآوریشان بیش از هزینه دریافتیشان است،. نیازمند تکنولوژی پیچیده نباشند و دارای مزیت در اشتغالزایی باشند. پوشاک و صنعت غذایی در ایران دارای این ویژگیهای مثبت هستند. این در حالیست که همواره از حمایت‌های مناسب در مقایسه با صنایعی مانند خودرو مغفول مانده‌اند.

 نکته سوم- صنعت مورد حمایت باید در بازارهای بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد. اگر حدو اندازه صنعتی در داخل به اندازه‌ای است که توان رقابت با مشابه خارجی‌اش را ندارد، حمایت از آن به منزله تداوم وضعیت نامطلوب فعلی است. به نظر می‌رسد‌ای توجه به این نمته در ایران از آن جهت حائز اهمیت است که علی‌رغم تلاش تولید کنندگان برای بقا در شرایط بسیار دشوار و تصمیم آن‌ها برای تکاپوی بیشتر، اما اکثر تولیدات داخلی در شرایطی قرا گرفته‌اند که حتی رضایت مصرف کننده داخلی را هم جلب نکرده و هنوز برای رقابت با انواع تولیدات خارجی راه دشواری در پیش دارند.

 

 

You might also like

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست