ایجاد کارگروه زیورآلات اسلامی و ایرانی با تشکیل نخستین جلسه و گردهمایی جمعی از کارشناسان و اساتید این عرصه روی میز کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور قرار گرفته است. بدون شک یکی از شاخههای پر کاربرد هنر فلزکاری پیش از اسلام و همچنین در دوره اسلامی، ساخت و تولید زیورآلات است و در کشورمان نیز از اوایل اسلام تا دوره قاجار تغییرات زیادی در زمینه جنس، فرم و نقوش زیورآلات حاصل شد. در این بین، تداوم استفاده از برخی نقوش و فرمهای خاص در تزیین انواع زیورآلات گویای وجود روح و اصالتی است که به نوعی از فرهنگ ایرانی و اسلامی نشأت گرفته است.
به هر روی بررسی نقش، فرم، کاربرد و نحوه ساخت نمونههای رو به پیشرفت به لحاظ صنعتی و فرار از تکرار در چیدمانهای هنری موضوعی است که توجه به آن موجب میشود زیورآلات اسلامی و ایرانی در همین برهه از زمان خود را از دیگر کشورها، متمایز و به جهانیان معرفی کنند.
با این نگاه و با هدف ایجاد کارگروه زیورآلات اسلامی و ایرانی در ذیل کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و لزوم توجه به چگونگی حضور موفق این بخش در جشنواره داخلی و خارجی، نخستین جلسه هماندیشی اساتید و هنرمندان زیورآلات اسلامی و ایرانی با حضور جمعی از کارشناسان و فعالان حوزه طراحی و ساخت زیورآلات و همچنین مدرسان این حوزه در دانشگاه و اعضای هیئت علمی و مدیران گروه رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر در تاریخ ٢٩ مرداد و به ریاست جواد صادقی، مدیر دفتر امور طراحان کارگروه ساماندهی مد و لباس کشوربرگزار شد.
بدون شک تشکیل چنین کارگروهی زمانی احساس شده است که امروزه در ایران با چنین پیشینه غنی در صنایع دستی و ساخت زیورآلات، متاسفانه این گونه محصولات کشورمان کمتر ویژگی های ناب و اصالت گذشته را با خود به همراه دارند. این معضل علاوه بر اینکه به تدریج باعث دوری و بیگانگی تولیدات ما از فرهنگ و اصالت ایرانی میشود و روح هنر ایرانی را دراین صنایع تضعیف خواهد کرد، بلکه باعث افول هنر و هنرمند ایرانی از جایگاهی خواهد شد که در طول قرن ها از جایگاه شایستهای برخوردار بوده است.
آنطور که روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مینویسد، تشکیل کارگروه زیورآلات اسلامی ایرانی و تعیین نقشه راه تا پیش از صدور فراخوان هفتمین جشنواره بینالمللی مد و لباس فجر امری لازم و ضروری به نظر میرسد. در جلسه فوق موضوعات و سرفصلهای مختلفی از سوی کارشناسان حاضر مطرح شد که مهترین آنها به شرح زیر است؛
استفاده از فرمهای جهانی و تلفیق آن با اسلوبهای هنر اصیل ایرانی همچون خوشنویسی و هنرهای تجسمی
توجه به تنوع و گوناگونی زیورآلات علاوه بر انواع کلیشهای آن همچون گوشواره، گردنبند و …
استفاده بیشتر از سنگهای قیمتی با تکیه بر گوناگونی اشکال هندسی و آموزش انواع برش در فضاهای آکادمیک
ورود تفکر خلاقیانه و کاربردی به جامعه طراحان زیورآلات
توجه به الگوهای استاندارد ستسازی در بین اجزای مختلف زیورآلات
تشکیل واحدهای تحقیق و توسعه به منظور نیازسنجی و مسیریابی درست در حوزه طراحی و ساخت
شناسایی خطوط قرمز به منظور سیاست گذاریهای موفق در حوزه زیورآلات اسلامی و ایرانی
ارائه و ارزیابی نقاط قوت و ضعف در دو دوره برگزاری جشنوره مد و لباس فجر
جلب توجه هنرمندان بر لزوم وجود فاصله میان ابعاد هنری کار با زیروآلات و فرمهای سنتی
جریانسازی جشنواره مد و لباس فجر در این بخش و معرفی طراحان برتر به فعالان صنعتی
ورود و اهمیت جدی به قانون کپی رایت در حوزه زیورآلات
استفاده مفید از بنرهای شهرداری برای انجام امور ترویجی و تبلیغی در زمینه زیورآلات اسلامی و ایرانی
ورود دیزاین به عنوان یک فرهنگ مستقل از مهندسی زیورلات
افزایش دانش فنی و مهندسی به حوزه طراحی و ساخت زیورآلات
سرمایه گذاری روی ضریب خلاقیت فرزندان در کنار تقویت ضریب هوشی به منظور انتخاب الگوها و علائم درست در زمان خرید زیورآلات
توجه به تولید ملی و ابعاد درآمدزایی حوزه زیورآلات و نجات فعالان داخلی از رکود حاکم بر بازار
بازخوانی ارزشها، نشانهها و نمادها و نبدیل آن به نمودهای بینافرهنگی
تعریف چارچوب های مطالعاتی با رویکرد استراتژیک به منظور احیای هویت ملی و منظقه ای
سرمایه گذاری در بخش آموزش با هدف تربیت نیروهای متعهد و کارآمد
تفهیم نقش طراحان و صنعتگران به منظور افزایش تأثیرگذاری مؤثر و مثبت در سلیقه مخاطبان
در ادامه این جلسه مقرر شد کارشناسان و اساتید حاضر با قرار گرفتن در گروه های تحقیق، طراحی و بازاریابی و برندینگ تا پیش از جلسه دوم به تبیین برنامهها و پیشنهادات علمی و عملی خود در راستای ایجاد کارگروهی موفق در زمینه زیورآلات اسلامی و ایرانی بپردازند.