بدون دیدگاه

ناجی هالیوود از گودال یکنواختی

 

کارش ابتدا معماری بود و در 25 سالگی به طراحی مُد و لباس تغییر شغل داد. جیانی ورساچه همه چیز را درباره خیاطی و دوخت از مادرش آموخته بود و علاقه‌اش به طراحی لباس آن‌قدر زیاد بود که خیلی زود توانست اولین لباس‌هایی که تصویرشان را در ذهنش ساخته بود، روی پارچه پیاده کند. در سن 25 سالگی به قصد طراحی لباس وارد میلان شد و اولین موفقیتش را جایی نشان داد که طرح‌هایی برای کلکسیون فیوری فیورنتینا که یک کمپانی ایتالیایی در سال 1972 بود، فرستاد. سال 1975 اولین مجموعه چرمش را به نمایش گذاشت و سه سال بعد از آن یعنی در سال 1978 اولین بوتیک خود را به اسم «ورساچه» در میلان افتتاح کرد و اولین مجموعه لباس زنانه را با نام خودش پشت ویترین گذاشت. طرفداران برند ورساچه خیلی زودتر از حد باور زیاد شدند و بوتیک‌های دیگری در سطح دنیا با نشان ورساچه راه افتادند. جیانی ورساچه سال 1982 موفق شد جایزه چشم طلایی را به خاطر بهترین طراحی لباس زنانه برای مجموعه پاییز و زمستان دریافت کند.

سال 1985 جیانی ورساچه مارک Instante را در امپراتوری مد دنیا قرار داد. این مارک مشابه سبک او در خیاطی و طراحی زنانه، سطح بالا بود، اما با هدف طراحی برای جوانترها و افرادی که توانایی مالی کمتری دارند، ایجاد شده بود. «پیراهن‌هایی برای اندیشیدن» نام نمایشگاهی بود که به کارهای گذشته ورساچه نگاه می‌کرد و در سال 1989 در میلان برگزار شد. در همان سال ورساچه نخستین مجموعه طراحی زنانه سطح بالای خود را ارائه کرد. سبک ورساچه به علامت تجاری مخصوص خود او تبدیل شد. برند ورساچه به خاطر رنگ‌ها، پارچه‌ها و بُرش‌های گیرا و جذاب خود مشهور بود و جیانی هنگام طراحی محصولات جدید، تنها یک طرح مبهم از اندیشه و تصورات خود را ارائه می‌کرد، سپس دستیاران او مسئول تبدیل این ایده‌ها به لباس‌های قابل پوشیدن بودند. از زمانی که ورساچه یک خریدار پارچه بود، همیشه از سفر لذت می‌برد. او در طرح‌های جدید خود، تاثیراتی که از مسافرت‌های خود کسب می‌کرد را با یکدیگر می‌آمیخت. سال 1986 رییس‌جمهور وقت ایتالیا لقب شوالیه هنر را به جیانی ورساچه داد و بعد از آن در سال 1991 کمپانی ورساچه، ادکلن ورساچه را هم وارد بازار کرد. جیانی موفق شد سال 1993 جایزه اسکار مُد را از آن خود کند و سال 1995 به نیویورک رفت و اولین شعبه ورساچه در آمریکا را افتتاح کرد. در همین سال عنوان خلاق‌ترین طراح لباس را از منتقدین بلژیک به دست آورد.

پانزدهم جولای سال 1997 بود که جیانی ورساچه ۵۰ ساله، جلوی کاخ محل سکونتش در میامی فلوریدا هدف شلیک گلوله اندرو کونانن قرار گرفت که منجر به مرگش شد. بسیاری از طراحان اعتقاد دارند که با مرگ ورساچه، نه تنها ایتالیا بلکه تمام دنیا یکی از نوگراترین هنرمندان خود را از دست داد. فرانكو زفیرلی دوست صمیمی جیانی می‌گوید: «ورساچه نجات‌دهنده هالیوود از گودال یکنواختی و روزمرگی بود.» شهرداری میلان در بزرگداشتی که برای او در سال 2007 گرفته بود، اعلام کرد در قدردانی از فعالیت‌های این نابغه مد و طراحی، خیابانی را در مرکز پایتخت صنعتی ایتالیا به نام جیانی ورساچه نامگذاری خواهد کرد.
هم‌اکنون سرپرستی تیم طراحی برند ورساچه با دوناتلا ورساچه، خواهی جیانی است. او قبلا در موقعیتی مشابه برای مارک ورسوز طراحی می‌کرد. جمله معروف «اعتقاد عمیقی به این حقیقت دارم که خلاقیت زاییده تنش و بحران ایده‌ها است»، شعار دوناتلا ورساچه است. دوناتلا که ده سال از جیانی کوچک‌تر بود، همیشه تحت‌تاثیر برادرش قرار داشت. زمانی که 11 ساله بود، لباس‌هایی را می‌پوشید که جیانی برای او می‌دوخت. وقتی اواسط دهه 70 جیانی به فلورانس رفت تا شغلی در طراحی لباس‌های کشباف شروع کند، دوناتلا فهمید که او هم  مثل برادرش به دنیای مد علاقه دارد. او یک سال پس از مرگ جیانی، نخستین مجموعه طراحی زنانه سطح بالای خود را برای سالن ورساچه در هتل ریزا پاریس به نمایش گذاشت. دوناتلا اولین طراحی است که به جای استفاده از مدل‌های ناشناس و غیرمعروف، افراد مشهور و برجسته را به دنیای طراحی‌های ورساچه آورد تا لباس‌های او را بر راهروهای نمایش و سایر رسانه‌های عمومی مانند تبلیغات، به دنیا نشان دهند. دوناتلا حالا یکی از طراحان ثروتمند و برجسته جهانی و در حال حاضر نایب رییس گروه ورساچه و رییس طراحان شعبه مد ورساچه است.  امپراتوری ورساچه به یک تجارت خانوادگی تبدیل شده که یکی از نمادهای آن، بلندترین هتل دنیا، برج العرب در دبی است؛ و ورساچه چیزی حدود 20 سال بعد از مرگ بنیانگذارش، جیانی ورساچه، همچنان می‌تازد و در صحنه‌های مختلف دنیا رُخ‌نمایی می‌کند.

You might also like

More Similar Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست